Diab-Pont Közösség

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó

Regisztráció

Legújabb kérdések szakértőinkhez

Tisztelt Szakértő!

Azt szeretném kérdezni, hogy terhesség alatt mely édesítőszerek javasoltak. Diétáznom kell, mert előző terhességem alatt is felszedtem több mint 30 kg-ot mert nem figyeltem oda. Jelenleg is túlsúllyal küzdöm, és diéta alatt derült ki hogy várandós vagyok. De olyan sokféle dolgot olvasok róla.

Előre is köszönöm a válaszát!

Üdvözlettel: Oláh Diána

Szakértőnk válasza

Kedves Diána!
Valóban nagyon ellentétes információkról lehet olvasni.
A Diabetes Társaság 2017-ben megjelent Egészségügyi szakmai irányelve szerint az energiamentes és alacsony energiatartalmú édesítőszerek használata ajánlott, mert ezek nem növelik a napi energia - és szénhidrát bevitelt.
Így a fruktóz alapú édesítőszerek (fruktóz, agavé szirup) nem javasoltak, a cukoralkoholok közül pedig csak az eritrit a szénhidrát és energiamentes.
Természetes alapú energiamentes édesítőszer a sztívia, és a taumatin. A többi (aspartam, ciklamát stb.) szintetikusan előállított. Mindegyik édesítőszernél megadják, hogy mennyi a napi megengedhető dózisa (ez az egészségkárosodást még nem okozó mennyiség század része).
Mivel egyik dietetikus kollégám utána nézett a külföldi szakirodalomnak is, idézném az amerikai "Dietetikai és Táplálkozástudományi Akadémia (2012)" állásfoglalását:
•Az energiamentes édesítőszerek biztonságosak, ha a napi bevitel nem haladja meg az FDA (Food and Drug Administration) által meghatározott mértéket
•Ajánlhatóak a diabetes étrendtervezése során
•Eredményesen alkalmazhatók a szénhidrátbevitel csökkentésére
•Nem növelik az éhségérzetet és az elfogyasztott ételmennyiséget
•Nincs evidencia arra vonatkozóan, hogy fokoznák a daganatkockázatot
•Terhesség és szoptatás esetén is fogyaszthatók

(Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Use of Nutritive and Nonnutritive Sweeteners, 2012)

Mindezek mellett számos esetben elkerülhető az édesítőszerek használata. Az ízesített (gyümölcsös, vagy gyümölcs alapú) teák fogyaszthatók cukor és édesítő nélkül. Kávéba és fekete teába tehető kevés tej. Víz ízesíthető friss citromlével, citromfűvel, mentával a cukrozott limonádé helyett. Gyümölcs joghurt készíthető joghurtból, friss gyümölccsel. Lehet édesség a sült alma, reszelt sárgarépa is. Hiszen a napi megengedhető mennyiséget az édesítőszerekből nem szükségszerű elfogyasztani.

Üdvözlettel,

Ilona